Home
Inloggen
Zoek
MijnSchool
Scholen op de kaart
Home
De Twamêster
Openbare school met identiteitscommissie
Visie en missie
Natuur, duurzaam en gezond
Het Team
De groepen
Leren en leven
Leren op De Twamêster
Leven op De Twamêster
De Vreedzame school
Zorg en begeleiding
Dyslexie
Meer- en hoogbegaafdheid
Methodes
Informatie
Vakantieregeling
Nieuwsbrieven
Kinderopvang SKF
Schoolgids 2022-2023
Extra verlof regeling
Schooljaarplan 2020-2021
Schoolplan 2019-2023
Veiligheidsbeleidsplan 2022
AVG regeling
Peuteropvang Ukkepukkeplak
Schoolondersteunings-profiel 2020-2022
Bankrekeningnummers
Ouders
Oudervereniging
Identiteitscommissie
Medezeggenschapsraad
Luizenpluis ouders
Leerlingen
leerlingenraad
Jeugdconciërges
Mediatoren
Aanmelden
Contact
Home
De Twamêster
Openbare school met identiteitscommissie
Visie en missie
Natuur, duurzaam en gezond
Het Team
De groepen
Leren en leven
Leren op De Twamêster
Leven op De Twamêster
De Vreedzame school
Zorg en begeleiding
Dyslexie
Meer- en hoogbegaafdheid
Methodes
Informatie
Vakantieregeling
Nieuwsbrieven
Kinderopvang SKF
Schoolgids 2022-2023
Extra verlof regeling
Schooljaarplan 2020-2021
Schoolplan 2019-2023
Veiligheidsbeleidsplan 2022
AVG regeling
Peuteropvang Ukkepukkeplak
Schoolondersteunings-profiel 2020-2022
Bankrekeningnummers
Ouders
Oudervereniging
Identiteitscommissie
Medezeggenschapsraad
Luizenpluis ouders
Leerlingen
leerlingenraad
Jeugdconciërges
Mediatoren
Aanmelden
Contact
MijnSchool
Scholen op de kaart
De Twamêster
Openbare school met identiteitscommissie
Visie en missie
Natuur, duurzaam en gezond
Het Team
De groepen
De Twamêster
-
Visie en missie
Visie van Stichting Proloog
Stichting Proloog staat voor goed openbaar onderwijs. Onder het motto
'Word wie je bent'
krijgen de kinderen van Proloog onderwijs dat bij ze past en worden zij uitgedaagd hun talenten te ontwikkelen.
Visie van De Twamêster
De Twamêster is een openbare dorpsschool met een identiteitscommissie: een samenlevingsschool waar opvoeding en onderwijs samen gaan. Vanuit de principes van de Vreedzame school stellen wij
verbondenheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen
in elkaar centraal en hebben een
veilig en gezond
leer- en leefklimaat hoog in het vaandel. Duidelijke en positieve omgang draagt bij aan een veilige en vertrouwde omgeving. In goede samenwerking met de ouders en omgeving zorgen wij voor een optimale ontwikkeling van onze leerlingen.
Visie op onderwijs
Onderwijs betekent voor De Twamêster richting geven. Wij dragen waardevolle kennis, vaardigheden en houdingen voor
Hoofd, Hart en Handen
over en leven deze voor. De balans wordt bepaald door wat er wenselijk is voor iedere individuele leerling (passend onderwijs).
Visie op het kind
Alle kinderen zijn uniek, gelijkwaardig, maar niet gelijk en ontwikkelen zich verschillend.
Visie op samenwerken met ouders
Om een harmonieuze ontwikkeling bij leerlingen te realiseren is afstemmen op de leefomgeving belangrijk. De Twamêster hecht daarom grote waarde aan en optimale samenwerking met de ouders en de organisaties in de omgeving.
Onze belangrijkste doeldomeinen zijn:
Kwalificatie ( Kennis, vaardigheden en houding)
Wij dragen belangrijke 21e eeuwse kennis en vaardigheden over waarmee onze leerlingen zich kunnen kwalificeren in een sterk veranderende maatschappij. Kwalificatie richt zich o.a. op: taal (Nederlands, Fries en Engels), lezen, rekenen, zaakvakken, natuur & techniek, verkeer, ICT- vaardigheden, creativiteit, kunst en cultuur. De houdingen richten zich op een open attitude, intrinsieke motivatie, op willen ontwikkelen, onderzoeken en nieuwsgierig naar morgen te zijn.
Socialisatie (wij/samen)
Wij bereiden onze leerlingen voor op een leven als lid van een groep, een gemeenschap ( Mienskip), en op een democratische en pluriforme samenleving en leren de kinderen aanpassen aan de wisselende omstandigheden. Socialisatie wordt geoefend aan de hand van samen spelen, werken en leren, in de lessen Kunst en Cultuur (Kunstkade), Vreedzame school, Levensbeschouwelijk Vormingsonderwijs (LEVO) en Godsdienstig Vormingsonderwijs (GVO).
Personificatie (ik)
Wij ondersteunen en begeleiden leerlingen bij de identiteits- en persoonlijke ontwikkeling die bijdraagt aan een unieke, zelfbewuste, zelfstandige maatschappelijk verantwoorde persoonlijkheid. Personificatie krijgt een plaats in lessen waarbij kinderen hun talenten kunnen ontwikkelen ( breed aanbod voor hoofd, hart en handen).
Onze missie
Wij willen een democratische gemeenschap zijn van kinderen, ouders en team waar samen wordt geleefd, geleerd en gelachen en waar we samen verantwoordelijk zijn voor de koers van onze kinderen want:
'Koersvast vooruit, dat doen we samen'.
De jeugdraad
De jeugdraad is een groep verantwoordelijke leerlingen, democratisch gekozen door de medeleerlingen. Zij denken mee over het beleid op De Twamêster. Zij vergaderen maandelijks met de directeur.
Jeugdconciërges
Op de Twamêster zijn de kinderen samen verantwoordelijk voor de leefomgeving. De jeugdconciërges zorgen voor het schoon en ordelijk houden van het gebouw en de schoolomgeving.
Mediatie binnen de Vreedzame school
Een belangrijk onderdeel van De Vreedzame School is mediatie. Mediatie is bemiddeling bij conflicten. Alle leerlingen leren wat mediatie is en daarnaast worden enkele leerlingen opgeleid om de rol van leerlingmediator te vervullen. Zo nemen de kinderen zelf de verantwoordelijkheid voor het oplossen van conflicten in de klas of op het schoolplein. Dit noemen we 'peer mediation'.
obs de Twamêster
B.K. v.d. Bergstrjitte 2, 9005 PW WERGEA, Tel: 058 2552557
Directeur
Mw. Hester de Vries, hdevries@proloog.nl
disclaimer
|
colofon
Proloog
Twitter