Home
Inloggen
Zoek
MijnSchool
Scholen op de kaart
Home
De Twamêster
Openbare school met identiteitscommissie
Visie en missie
Natuur, duurzaam en gezond
Het Team
De groepen
Leren en leven
Leren op De Twamêster
Leven op De Twamêster
De Vreedzame school
Zorg en begeleiding
Dyslexie
Meer- en hoogbegaafdheid
Methodes
Informatie
Vakantieregeling
Nieuwsbrieven
Kinderopvang SKF
Schoolgids 2022-2023
Extra verlof regeling
Schooljaarplan 2020-2021
Schoolplan 2019-2023
Veiligheidsbeleidsplan 2022
AVG regeling
Peuteropvang Ukkepukkeplak
Schoolondersteunings-profiel 2020-2022
Bankrekeningnummers
Ouders
Oudervereniging
Identiteitscommissie
Medezeggenschapsraad
Luizenpluis ouders
Leerlingen
leerlingenraad
Jeugdconciërges
Mediatoren
Aanmelden
Contact
Home
De Twamêster
Openbare school met identiteitscommissie
Visie en missie
Natuur, duurzaam en gezond
Het Team
De groepen
Leren en leven
Leren op De Twamêster
Leven op De Twamêster
De Vreedzame school
Zorg en begeleiding
Dyslexie
Meer- en hoogbegaafdheid
Methodes
Informatie
Vakantieregeling
Nieuwsbrieven
Kinderopvang SKF
Schoolgids 2022-2023
Extra verlof regeling
Schooljaarplan 2020-2021
Schoolplan 2019-2023
Veiligheidsbeleidsplan 2022
AVG regeling
Peuteropvang Ukkepukkeplak
Schoolondersteunings-profiel 2020-2022
Bankrekeningnummers
Ouders
Oudervereniging
Identiteitscommissie
Medezeggenschapsraad
Luizenpluis ouders
Leerlingen
leerlingenraad
Jeugdconciërges
Mediatoren
Aanmelden
Contact
MijnSchool
Scholen op de kaart
Leren en leven
Leren op De Twamêster
Leven op De Twamêster
De Vreedzame school
Zorg en begeleiding
Dyslexie
Meer- en hoogbegaafdheid
Methodes
Leren en leven
-
Dyslexie
Dyslexie
De Twamêster heeft veel expertise op het gebied van Dyslexie en leesproblemen. Voor het signaleren en het adequaat begeleiden van leerlingen met dyslexie heeft De Twamêster het dyslexieprotocol& leesproblemen ontwikkeld en zijn er specifieke methoden en materialen aanwezig. Het doel van het protocol is om de lees- en spellingontwikkeling nauwkeurig te volgen en dyslexie in een vroeg stadium op te sporen. Door adequate begeleiding wordt geprobeerd de achterstand zo klein mogelijk te houden. Op het inschrijfformulier wordt gevraagd of er dyslexie in de familie voorkomt zodat we alert kunnen zijn op signalen en vroegtijdig kunnen beginnen met de begeleiding. Het protocol vormt een onderdeel van de begeleiding bij leesproblemen. Als de lees- en spellingproblemen een ernstige vorm aannemen kan de leerling worden aangemeld voor een onderzoek en aansluitend voor een begeleidingstraject bij een externe instantie. Er worden echter strenge criteria gehanteerd bij deze instanties, voordat tot een (door de gemeente vergoed) onderzoek wordt gedaan. Wanneer een leerling begeleiding krijgt worden de methodieken op elkaar afgestemd en is er regelmatig overleg tussen school en externe instantie. Ook kinderen met kenmerken van dyslexie krijgen extra begeleiding in de mate die zij nodig hebben, binnen de mogelijkheden van de school.
De jeugdraad
De jeugdraad is een groep verantwoordelijke leerlingen, democratisch gekozen door de medeleerlingen. Zij denken mee over het beleid op De Twamêster. Zij vergaderen maandelijks met de directeur.
Jeugdconciërges
Op de Twamêster zijn de kinderen samen verantwoordelijk voor de leefomgeving. De jeugdconciërges zorgen voor het schoon en ordelijk houden van het gebouw en de schoolomgeving.
Mediatie binnen de Vreedzame school
Een belangrijk onderdeel van De Vreedzame School is mediatie. Mediatie is bemiddeling bij conflicten. Alle leerlingen leren wat mediatie is en daarnaast worden enkele leerlingen opgeleid om de rol van leerlingmediator te vervullen. Zo nemen de kinderen zelf de verantwoordelijkheid voor het oplossen van conflicten in de klas of op het schoolplein. Dit noemen we 'peer mediation'.
obs de Twamêster
B.K. v.d. Bergstrjitte 2, 9005 PW WERGEA, Tel: 058 2552557
Directeur
Mw. Hester de Vries, hdevries@proloog.nl
disclaimer
|
colofon
Proloog
Twitter