Home
Inloggen
Zoek
MijnSchool
Scholen op de kaart
Home
De Twamêster
Openbare school met identiteitscommissie
Visie en missie
Natuur, duurzaam en gezond
Het Team
De groepen
Leren en leven
Leren op De Twamêster
Leven op De Twamêster
De Vreedzame school
Zorg en begeleiding
Dyslexie
Meer- en hoogbegaafdheid
Methodes
Informatie
Vakantieregeling
Nieuwsbrieven
Kinderopvang SKF
Schoolgids 2022-2023
Extra verlof regeling
Schooljaarplan 2020-2021
Schoolplan 2019-2023
Veiligheidsbeleidsplan 2022
AVG regeling
Peuteropvang Ukkepukkeplak
Schoolondersteunings-profiel 2020-2022
Bankrekeningnummers
Ouders
Oudervereniging
Identiteitscommissie
Medezeggenschapsraad
Luizenpluis ouders
Leerlingen
leerlingenraad
Jeugdconciërges
Mediatoren
Aanmelden
Contact
Home
De Twamêster
Openbare school met identiteitscommissie
Visie en missie
Natuur, duurzaam en gezond
Het Team
De groepen
Leren en leven
Leren op De Twamêster
Leven op De Twamêster
De Vreedzame school
Zorg en begeleiding
Dyslexie
Meer- en hoogbegaafdheid
Methodes
Informatie
Vakantieregeling
Nieuwsbrieven
Kinderopvang SKF
Schoolgids 2022-2023
Extra verlof regeling
Schooljaarplan 2020-2021
Schoolplan 2019-2023
Veiligheidsbeleidsplan 2022
AVG regeling
Peuteropvang Ukkepukkeplak
Schoolondersteunings-profiel 2020-2022
Bankrekeningnummers
Ouders
Oudervereniging
Identiteitscommissie
Medezeggenschapsraad
Luizenpluis ouders
Leerlingen
leerlingenraad
Jeugdconciërges
Mediatoren
Aanmelden
Contact
MijnSchool
Scholen op de kaart
Leren en leven
Leren op De Twamêster
Leven op De Twamêster
De Vreedzame school
Zorg en begeleiding
Dyslexie
Meer- en hoogbegaafdheid
Methodes
Leren en leven
-
Zorg en begeleiding
Afstemming op de specifieke onderwijsbehoefte
De begeleiding wordt zo goed mogelijk afgestemd op de onderwijs- en opvoedingsbehoefte van een leerling in het belang van een optimale ontwikkeling.
Speciale ondersteuning voor leerlingen die een aangepaste leerlijn nodig hebben.
Op de Twamêster proberen we binnen de mogelijkheden passend onderwijs te bieden. Extra begeleiding vindt plaats in of buiten de groep en wordt verzorgd door de leerkracht in samenwerking met de leerkrachtondersteuner.
De Twamêster kan de basisondersteuning bieden
Alle scholen hebben een School Ondersteunings Plan (SOP). Hierin is beschreven welke ondersteuning een school wel of niet kan bieden. Bij INFORMATIE kunt u ons SOP raadplegen.
Doorstroom en verlengd ontwikkeltraject
Alle leerlingen hebben recht op een doorgaande ontwikkeling. Om die reden gaan we zeer zorgvuldig om met de doorstroom van de leerlingen. Elk kind is anders en bij elk kind dat zich niet zo snel ontwikkelt of juist sneller ontwikkelt zal gekeken worden naar zijn of haar onderwijsbehoeften. Als de ondersteuningsbehoeften duidelijk zijn wordt gekeken of de school hieraan kan beantwoorden. Als alle mogelijkheden en moeilijkheden zijn afgewogen wordt de beslissing genomen of het kind kan doorstromen of niet. Een verlengd ontwikkeltraject is alleen wenselijk als het een positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling van de leerling. Er wordt aangesloten bij wat de leerling al beheerst. De ouders worden in een vroeg stadium ( in ieder geval vanaf februari) meegenomen in de besluitvorming. Uiteindelijk zal de school , op basis van het SchoolOndersteuningsPlan (zie boven), het laatste woord hebben en beslist in welke groep de leerling geplaatst zal worden. In principe stromen leerlingen die vanaf het begin op De Twamêster hebben gezeten na groep 5 steeds door.
De intern begeleider op de Twamêster
Voor de schoolspecifieke onderwijsondersteuning is er op iedere school een intern begeleider aanwezig. Op de Twamêster is dit mevr. Herma Heise. Zij is zeer deskundig op het gebied van leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte , onderwijsinhoud en coaching van leerkrachten. Bij vragen omtrent speciale onderwijsbehoeften kunnen ouders bij haar terecht.
Extra ondersteuning via het stafbureau van Stichting Proloog
Voor de meer specialistische ondersteuning kunnen we gebruik maken van afdeling onderwijs van ons stafbureau, onder leiding van de directeur onderwijs: dhr. Ruerd Kuiper.
Voorbeelden zijn: Hoogbegaafdheid en de Taalklas (NT-2 leerlingen).
Klein Zorgadvies team (ZAT)
Drie keer per jaar worden op de Twamêster het zogenaamde Klein ZAT georganiseerd. Dit is een overleg tussen de intern begeleider, peuteropvang, kinderopvang,Jeugd Gezondheidszorg en een afgevaardigde van het Doarpenteam waarmee de school te maken heeft. Het doel is om de zorg rondom een kind zo effectief mogelijk te coördineren.
Onderwijs aan zieke leerlingen
Als ouder mag je van onze leerkrachten vragen dat zij zich voor uw zieke kind inzetten en ervoor zorgend dat het onderwijsproces niet te veel wordt verstoord. Hiertoe kan de school bij langdurige ziekte van een leerling ondersteuning aanvragen bij de coördinator voor zieke leerlingen
Ziezon.
Dit kan alleen als een kind langdurig ziek thuis is of voor enkele weken opgenomen is in een ziekenhuis. Een academisch ziekenhuis heeft een eigen speciale educatieve voorziening. Consulenten van Ziezon hebben contact met de school van het zieke kind en geven informatie aan de leerkrachten over consequenties die ziektes kunnen hebben. Regelmatig komt het voor dat een consulent, na goed overleg met de leerkracht en intern begeleider, een deel van het onderwijsprogramma van de school overneemt. Dit kan thuisonderwijs of onderwijs in het ziekenhuis zijn. Voor meer informatie kunt u terecht bij de intern begeleider, of de coördinator voor langdurig zieke leerlingen bij de GGD-Fryslân. Zie ook www.ggdfryslân.nl of de website van Stichting Ziek zijn en onderwijs: www.ziezon.nl
De jeugdraad
De jeugdraad is een groep verantwoordelijke leerlingen, democratisch gekozen door de medeleerlingen. Zij denken mee over het beleid op De Twamêster. Zij vergaderen maandelijks met de directeur.
Jeugdconciërges
Op de Twamêster zijn de kinderen samen verantwoordelijk voor de leefomgeving. De jeugdconciërges zorgen voor het schoon en ordelijk houden van het gebouw en de schoolomgeving.
Mediatie binnen de Vreedzame school
Een belangrijk onderdeel van De Vreedzame School is mediatie. Mediatie is bemiddeling bij conflicten. Alle leerlingen leren wat mediatie is en daarnaast worden enkele leerlingen opgeleid om de rol van leerlingmediator te vervullen. Zo nemen de kinderen zelf de verantwoordelijkheid voor het oplossen van conflicten in de klas of op het schoolplein. Dit noemen we 'peer mediation'.
obs de Twamêster
B.K. v.d. Bergstrjitte 2, 9005 PW WERGEA, Tel: 058 2552557
Directeur
Mw. Hester de Vries, hdevries@proloog.nl
disclaimer
|
colofon
Proloog
Twitter